13. marraskuuta - Isänpäivän huumaa
Isänpäiväkahvit oli jo juotu ja kakut syöty, kun hiipparoin Hiirenkiin vievää tietä pitkin kohti tallia. Vatsassani kutkutti jännityksestä johtuen, sillä tänään olin päättänyt ratsastaa Thorella ilman valvontaa. Viimeksi, kun olin käynyt hoitamassa Thorea, Jenny oli tullut kertomaan, että saisin ratsastaa sillä sunnuntaisin. Ilollani ei ollut ollut rajoja, ja Jennykin huomasi sen, kun pompin ympäri satulahuonetta kuin hullu! Ajatellessani asiaa matka hujahti ihmeellisen nopeasti, ja kohta meinasinkin ajatuksissani törmätä tallin oveen! Naureskelin itsekseni hajamielisyydelleni, ja kipaisinkin hakemaan tallista riimunnarun että saisin Thoren kiinni pihatosta.
Tie oli yhtä kuravelliä, kun kipitin kohti Thoren ja Rassen tarhaa. Irvistin kuraiselle tielle, kuin olisin sillä saanut sen kuivumaan. Tullessani pihaton portille nostin katseeni maasta, ja edessäni oleva näky sai minut ensin hieraisemaan silmiäni, ja sen jälkeen pysähtymään järkytyksestä. Edessäni seisoi kaksi mutahirviötä, joita ei ensi näkemältä pystynyt tunnistamaan hevosiksi. Niiden silmät tuntuivat olevan ainoat kohdat, joissa ei ollut mutaa.
- EIIIII, THOREEEE! sain vinkaistua, ja edessäni seisova kurainen otus katsoi minua kysyvästi.
- Voi pölvästi, taisit tietää joutuvas tänään töihin. Miulta menee hirmusesti aikaa, että saahaan siut puhtaaks! henkäisin ruunalle, joka tuijotti minua niin kuin ei olisi tiennyt, miksi hermoilin. Huokaisin ja lähdin taluttamaan ruunaa kohti tallia, jotta voisin viedä sen tyhjään karsinaan harjattavaksi.
Tallinkäytävällä törmäsin Jennyyn, joka pysähtyi oitis meidät nähdessään.
- Voi pyhä Sylvi, minkä näkönen hevonen. Taitaa olla pihatossa pari märkää kohtaa… Jenny huokaisi ja katsahti vielä kuran peittämään Thoreen.
- Ai taitaa! Rasse on samassa kunnossa, onnea vaan sille, joka pääsee harjaamaan sen.
- Voi persus, taitaa olla mun heiniä. Haenpa sen, kunhan oon hoitanu ensin pari juttua. Meinasitko muuten Thoren selkään?
- Joo, se olis tarkotus. Vähän jännittää, vaikka oonhan mä sillä yhesti ratsastanu. Mutta en ilman valvontaa, hehkutin Jennylle, joka hymyili minulle takaisin.
- Joops. Mutta miepä menen nyt tästä, heippa! Jenny huikkasi, ja heilautin kättäni. Talutin Thoren karsinaan, jonne olimme olleet matkalla ennen kuin Jenny oli tullut juttelemaan. Sitten hain harjapakin, huokaisin syvään ja aloin ruopata Thoresta hevosen näköistä.
Harjausurakkani kesti noin 40 minuuttia, vaikka en harjannutkaan kuin enimmäkseen päätä ja kohtaa, johon satula tulee. Tiesin ruunan kuitenkin sotkevan itsensä uudestaan harjausyrityksistäni huolimatta, joten koin paremmaksi keskittyä ulkonäön sijasta siihen, etteivät suitset tai satula hiertäisi Thorea lian takia. Varustuksen jälkeen päätin, että lähdemme märän kentän sijasta maneesiin, ja kipaisinkin hakemaan kypärän päähäni. Sitten olimme valmiina lähtemään kohti maneesia.
Maneesissa talutin Thoren kaartoon, nostin ohjat sen kaulan yli ja siirryin kiristämään satulavyötä vielä vähän. Sitten laskin jalustimet ja nousin selkään. Kokeilin kiristää vyötä vielä selästä käsin, ja se kiristyikin vielä reiän verran. Olinkin jo valmis lähtemään liikkeelle, ja painoin pohkeeni Thoren kylkiin. Ruuna lähti laiskasti liikkeelle, ja päätinkin, että tänään tehtäisiin kunnon reippailutreenit joka tarkoitti ikävä kyllä Thoren kannalta sitä, että se saisi liikkua niin rivakasti kun ikinä kintuistaan kykeni. Olin tarkistanut tuntilistasta, että ruuna ei ollut ollut viikon aikana kuin parilla tunnilla, joten energiaa sillä riittäisi – ainakin silloin, kun energian saisi metsästettyä sen läskimahan alta esille. Hoputin siis ruunaa kävelemään nopeammin, ja huokaisten se lisäsi vauhtia hieman, tosin hidastaen hetken päästä uudestaan.
Käveltyämme mielestämme tarpeeksi otin ohjat käteen, ja pyysin ruunaa liikkumaan rivakammin ja oikein päin. Työskentelimme volteilla ja ympyröillä käynnissä, ennen kuin siirryimme raviin. Aluksi Thore oli inhottavan tahmea, joten päätin tehdä keskihalkaisijalla temponlisäyksiä. Sainkin hoputettua ruunan oikein miellyttävän reippaaseen raviin, ja jatkoin työskentelyä uralla harjoitusravissa. Koen, että hevoset ovat jotenkin reippaampia ja kuuntelevaisempia, kun istun harjoitusravissa enkä kevennä. Jatkoin siis harjoitusravissa istumista, ja mielestäni Thore muuttui jotenkin paremmaksi ratsastaa. Laiska se silti oli, sitä en voi kiistää, mutta hieman edistystä tässä vauhdissa oli tapahtunut.
Ravailtuamme mielestäni tarpeeksi nostin laukan kulmasta. Thore oli aika haluton laukkaamaan, ja tiputteli raville jatkuvasti. Yritin viritellä sitä ”laukkavireeseen”, ja nousinkin pieneen kevyeen istuntaan saadakseni ruunan reipastumaan. Thore tuntui jopa syttyvän laukassa, ja sainkin sen laukkaamaan useamman kierroksen ilman, että se tiputti edes raville. Tyytyväisenä hidastin puuskuttavan möhömahani ravin kautta käyntiin, ja kävelimmekin loppukäyntejä uralla jonkin aikaa. Lopulta ohjasin Thoren kaartoon, jonne se tuntui hakeutuvan erittäin kiitollisena. Löysäsin vyötä, nostin jalustimet, annoin Thorelle oikein kunnon rapsutukset ja taputukset ja lähdimme kävelemään kohti tallia.
Tallinkäytävällä odotti mutainen Rasse ja vielä mutaisempi Jenny.
- Jenny, mitä ihmettä! kiljahdin, ja Jennykin huomasi minut ja Thoren, kun seisoimme tallin ovella.
- Tuo hemmetin otus onnistu jotenkin taidokkaasti tönäsemään miut nurin siihen pihaton portille, arvaa vaan kaaduinko just siihen kurasimpaan lammikkoon.
- Ei oo totta! nauroin, ja Jenny mulkoili minua perin vihaisena. Hetken päästä hymy alkoi kareilla tytön huulilla, ja lopuksi nauroimme kumpikin täyttä häkää Rasselle. Se mulkoili meitä varsin oudoksuen, ’’onko noilla kaikki ihan ok?’’
- Oota riisun Thoren varusteet, ja tuun auttaa sitten sua ton otuksen harjaamisessa, että saat sen edes puhistettua.
- Kiitti, Jenny huikkasi ja jatkoi kuivuneen kuran harjaamista. Hiipparoin Thoren kanssa karsinaan, riisuin sen varusteet ja vein ne odottamaan satulahuoneeseen. Sitten harjasin Thoren, joka ei yllätyksekseni ollut juurikaan hikinen. Jätin sen kuitenkin sisälle kuivumaan, ja nappasin Rassen harjan. Yhdessä saimme nopeasti harjattua Rassen edes siedettävään kuntoon, ja kohta veimmekin Thoren ja Rassen pihattoon.
- Kohta ne on samannäkösiä kun ennen harjausta, Jenny huokaisi ja katsoi minua.
- No niin on, mutta tulipahan harjattua! naurahdin, ja hiipparoimme takaisin talliin.
- Autoit mua harjaan Rassen, joten mie voinkin siistiä tuon satulan, Jenny virnisti ja nappasi Thoren satulan. Tehtäväkseni jäikin siis pestä kuolaimet vedellä, nahkaosat ’’saippualla’’ ja paketoida suitset. Pian olinkin valmis, ja hipsin kotiin.
---------------------------------
J: Kuten sulta jo osasin odottaa, aivan ihana tarina ja omaan silmääni myös virheetön. Tarinassa oli sekä "vakavempia teoriaosioita" (esim. hoitohetki ja ratsastus) kuten myös selkeästi humoristisempia kohtia ja näiden tapahtumien vuorottelu loi tarinaan mukavan vaihtelevan tunnelman. Eipä tässä mitään negatiivista nyt tule mieleen, vinkkinä vain että Thoreen saa helpommin liikettä raipan avulla :D