Nia täyttää tänään varsinaisesti 4 vuotta ja 5 kuukautta päälle. Vastahan se oli se kolmevuotias ratsutukseen lähtevä mammankultamussukka. Tänään olisi edessä hikistä touhua sillä tarkoitus olisi mennä mastoilemaan puolen metrin hankeen. Nialla onkin ollut kaksi vapaata putkeen, ei sen kanssa kukaan tervejärkinen sileälle menisikään... Suunnitelmissani olisi saada joku kaveri mukaan, ettei uusissa maastoissa pelästyttäisi hirveästi...
Raahasin Nian loputkin tavarat tänne tänään. Siinä olikin kova homma. Siivosin tamman karsinan oikein ajan kanssa ja mietiskelin omissa ajatuksissani, millaisia harjoituksia tekisin maastossa. Olin selkäpäin ovelle, yllätäen Jenny tasautti kätensä olkapäilleni ja huusi kovaan ääneen "YLLÄTYYYS!" Kiljaisin ja käännyin nopeasti ympäri ja aloin nauramaan. Jennyn ilme nimittäin olisi pitänyt saada taltioitua, sen näköisenä en ollut häntä nähnytkään. Aivan kuin ampianen olisi pistänyt häntä ahteriin.
"Lähretkös mun kanssa mastoileen hankeen, ku en yksi millää tahtois mennä tän hullun kanssa." Kysyin Jennyltä. "Joo voin mä lähtee, mut kelläs mää tulen?" "Ota joku hankala, ni si meille tulee hauskaa" "Öö... Ex on varmaan tarpeeks hankala?" "Juu ihan varmasti, mitä nyt oon kuullut." Lähdimme hakemaan ratsujamme tarhoista.
Minulla oli kova homma kaikenmaailman loimien repimisessä pois Nian päältä ja välillä jo mietin, että kasvattakoon talvikarvan, en jaksa tätä enää. Toisaalta kun putipuhdas kimoni tuli takkiensa alta ja pällisteli minua todella tyhmän näköisenä, päätin antaa hänen olla nakuna yhä edelleen. Hain harjat ja puunailin tammaa siinä tovin verran. Vastapäätäni pesupaikasta kuului useita ärräpäitä, kun Jenny taisteli Ex:n kanssa. Se sai minut nauramaan.
Miettisin kauan mitä varusteita pistän tammalle. Päädyin koulusatulaan, olympiakuolaimiin, enkkufilttiin ja suitsien heijastimiin. Pistin tammalle myös jalkoihin valkoiset suojamme ja etujalkoihin kumibootsit.
Itsellänikin oli toppatakki, eikä heijastinliivini meinannut millään mahtua kiinni. Näytin ehkä hieman tyhmältä, sillä minulla oli kuitenkin normaalit ratsastushousut päällä, vaikka topparatsastushousutkin olisi kotona ollut.
Jennykin oli jo valmis ja kävelimme tallipihaan. Nousimme satulaan ja lähdimme kulkemaan aurattua tietä pitkin. Juttelimme siinä joutavia ja lähdimme hiukan hölkkäämään. Ex pukitteli muutaman kerran, mutta Jenny pysyi siellä hyvin. Nia ravasi isoin liikkein ja höyry nousi sen päässä. Vauhti alkoi kiihtymään uhkaavasti ja kohta meitä jo vietiin kiitolaukassa. Oikeastaan nauroimme vain, vaikka molempien ratsut pukittelivat ja ampaisivat täyteen vauhtiin, vaikka hetkeksi olisivatkin jo rauhoittuneet. Vastaan tuli valitettavasti lumiaura ja ei meillä ollut jakoa hevostemme suihin. "Onks täsä pellonreunas oja!?" "Ei pitäis olla, loikataan sinne!" Käänsimme hevoset peltoa päin ja Nia tekikin mamboloikan ja lensin kaulalle, mutta tyhmä poni ei tajunnut vetää päätään alas, vaan nostikin sen ylös ja tipahdin takaisin satulaan. "Voi nyt vidun taula poni!" huusin kovaan ääneen. Käänsin hevosen ympäri ja Jenny sekä Ex olivat ihan lumessa. "Miten kävi?" kysin "Siinä olikin oja, me tarkistimme asian" "Eihän sattunut" "Ei, eikä Exkään edes huomannut" "No hyvä"
Kävelimme pellolla, jolla oli melkein metrin verran lunta. Pääsimme metsään, jossa kulki mukavia polkuja, joita oli paljon helpompi kulkea. Pääsimme takaisin auratulle tielle ja päätimme, että jatkaisimme sitä kautta kulkevan pienen lenkin. Lähdimme taas ravaamaan, eikä Ex edelleenkään innostunut ratsastajasta ja halusi sen alas selästään. Pukkeja tuli, mutta nyt sentään hevoset pysyivät lapasessa.
Menimme takaisin samaa metsäpolkua pitkin ja olimme pellonreunassa taas. Päätimme ottaa hieman hankilaukkaa. Ex ja Nia ampaisivat matkaan, kuin ohjukset, mutta vauhti hyytyi nopeasti ja annoimmekin hevosten ottaa käynnin. Ylitimme ojan josta Ex ja Jenny olivat sukeltaneet ja pääsimme tutulle tielle. Annoimme hevosille ohjaa ja ne saivat kävellä loppumatkan ihan omaa tahtiaan.
Tallille saapuessamme Mette olikin jo iltatallin kimpussa, kellokin oli jo paljon. Aika oli mennyt todella nopeasti. Otimme hevosilta varusteet pois ja pistin Nialle enkkufleecen ja sen päälle kaulakappaleellisen tallitoppaloimen. Vei Nian karsinaan ja annoin iltapöperöt ja lämmintä vettä. Nia joikin monta sangollista vettä, mutta urhoollisesti kannoin hänelle lisää lämmintä vettä. Nia hiukan höyrysi loimiensa alla, mutta onneksi aamuksi oli luvattu vain pientä pakkasta, joten normaali kaulakappaleellinen vuorellinen sadeloimi riittäisi.
Tulipas turinoitua! Kiitos Jennylle maastoilu seurasta.
ps. Löydät tsiljoonia kirjoitusvirheitä, voin kertoa sen nyt jo, mutta kun kirjoitin tämä niin myöhään, että silmät oli jo ristissä valmiiksi :D
---------------------------------
J: No mulla on sen verran silmät ristissä etten jaksa edes luetella niitä virheitä jos kerta oot tietoinen niistä :'D Ollaan me kyllä hulluja tai lähinnä sä oot hullu kun haluut mut ja Exin mukaan maastoon... ihme että säilyttiin hengissä kun se lumiaura tuli vastaan tai kun sukellettiin sinne ojaan tutkimusretkelle. Sä vielä tapat mut joku päivä :D