Vilkuilin matikantunnilla kerta toisensa jälkeen kelloa.
"Vielä10 minuuttia." kuiskasin hiljaa itselleni. Kello oli 10 minuuttia vaille kolme ja koulupäiväni päättyi kolmelta. Kaikki koulupäivämme olivat aina pitkiä. Eikä niillä tehty mitään muuta kuin hoettiin vanhoja asioita. Halusin jo täyttää 18-vuotta. En halunnut istua ns. koulunpenkillä kokoaikaa. Tiesin hyvin kaiken tarpeellisen. Uppouduin ajatuksiini ja PRRRRRRR... Kello soi, joka oli minulle merkki vapaudesta. Lönkystelin ulos luokasta ja lähdin tallille. Minulla oli päälläni ulkoasut mukaan ottamatta toppi, huppari ja lökärit. Niillä voisin hyvin hoitaa Rassea. Lönkystelin tallille pohdiskellen mitä tekisin rassen kanssa tänään. Saavuin pian tallille. Menin heti ensialkuu harjaamaan Rassea. Siinä menikin kauan. Harjasin sen huolella ja yritin rapsuttaa sitä sellaisista kohtaa mistä se tykkäsi tai mikä sillä kutisi. Harjasin sen putipuhtaaksi pois kaikista mudista, joissa se oli piahtaroinut. Putsasin myös sen kaviot. Lopun ajan käytinkin se hellimiseen. Se oli ihana ja lutuinen issikka. Minulla ei kuitenkaan paljoa tekemistä ollut koska oli tiistai. Päätin siis lähteä vaivihkalla harjauksella.
---------------------------------
J: Muistutan vielä Hiirengin talvesta (väh. -10 C ja +30cm lunta), eli mudat eivät ole mahdollisia. Valitettavan lyhyt merkintä, olisin mielelläni lukenut tarkemmankin selostuksen päivästäsi joka taas onnistuu helpoiten venyttämällä lauseita ja kertomalla yksityiskohtia tekemisistäsi. Rassen nimen hokeminen kuulostaa töksähtelevältä, joten suosittelen keksimään muitakin sanoja kuvaamaan sitä (esim. ruuna, islanninhevonen/issikka yms). Lyhykäisyydestään huolimatta kuitenkin ihan kiva tarina.