Jatkotunti, perjantai 4. marraskuuta - Roosa Havurinne & Thorbøjrn av Skogeskil
Tänään Mette päätti, että ratsastaisin Thorella. Minua jännitti aika paljon, sillä tämä olikin ensimmäinen kerta, kun pääsisin ruunan selkään! Olin toki taluttanut Thorea alkeistunneilla ja hoitanut sitä, mutten ollut vielä päässyt ratsastamaan. Nyt koitti se tilaisuus, joten päätin ottaa tilanteesta kaiken irti! Thore ei tietenkään ollut aivan samaa mieltä, vaan se jolkotteli alkutunnista erittäin laiskana kenttää ympäri. Raipan ja pohkeiden maagisella yhdistelmällä sain sen kuitenkin liikkumaan edes jotenkuten. Tunnilla harjoittelimme erilaisia ''kuvioita'', esimerkiksi kolmikaarista kiemurauraa. Laukkatehtävässä teimme kahdeksikkoa, ja innostuipa Mette hiillostamaan Thoren pyöreää takapuolta myös käynnistä laukkaan- tehtävällä. Aluksi koko hommasta ei meinannut tulla mitään, sillä Thore ei olisi meinannut millään nostaa laukkaa suoraan käynnistä, vaan nosti sen lyhyen ravijakson jälkeen. Lopputunnista saimme Meten ohjeistuksella yhteistyömme toimimaan, ja Mettekin vaikutti varsin tyytyväiseltä - minä ja Thore olimme kumpikin litimärkiä ja likaisia. Tallissa parkkeerasimme käytävälle, ja Mette neuvoi laittamaan Thorelle ohuen loimen, jotta se kuivaisi edes vähän. Jäin tallille norkoilemaan ja puhdistamaan varusteita, ja tunnin päästä Thore olikin jo kuiva. Otin ohuen loimen pois, ja vein sen takaisin ulos. Thore-höppänä sai tietenkin myös pienen leivänkannikan kiitokseksi!
Jatkotunti, lauantai 5. marraskuuta - Roosa Havurinne & Gjeske Fröa
Tänään minut laitettiinkin hieman erilaisen hevosen selkään, sillä tuntilistassa luki nimeni kohdalla, että menisin tänään Gjeskellä. Iloisin mielin menin varustamaan sen, ja kohta Mette tulikin kysymään, olinko valmis lähtöön. Kentälle päästyämme nousin tamman selkään, mittasin jalustimet ja kiristin vielä vyötä. Alkukäyntien aikana Mette neuvoi meitä tekemään paljon voltteja, jotta tamman kaikki lihakset lämpenisivät kunnolla. Aluksi tamma oli hieman kiihtynyt, mutta se rauhoittui heti, kun itsekin rauhoituin. Tänään harjoittelimme pohkeenväistöjä, jotka onnistuimme Gjesken kanssa sössimään oikein upeasti. Vähän aikaa ratsastettuani yhteistyömme alkoi kuitenkin toimia edes hieman paremmin, ja saimme tehtyä muutaman hyvän pohkeenväistön. Hyvä me! Palkinnoksi kovasta työstämme Mette antoi luvan laukata kenttää ympäri vähän aikaa. Laukannosto onnistui hyvin, ja Gjeske olikin aika innoissaan päästessään laukkaamaan! Laukattuamme vähän aikaa ''puskaillen'' Mette neuvoi, miten askelia ja hevosta pystyisi kokoamaan, ja laukkaa näinollen pidentämään ja lyhentämään. Tällä kertaa onnistuin ihan hyvin, tosin istuntani ei ollut mikään maailman parhain! Lopuksi ravailimme vähän aikaa, tarkoituksena rentouttaa hevonen. Annoin Gjeskelle vähän pitempää ohjaa, ja se venyikin eteen alas. Rauhallisesta ravista siirryimme käyntiin ja lopuksi kaartoon. Löysäsin vyötä ja nostin jalustimet, ja matka jatkui talliin. Gjeske oli vähän hikinen, joten laitoin sille ohuen loimen ja jätin karsinaan. Kaivelin taskustani leipiä. Olin varannut ne kylläkin Thorelle, mutta Gjeske oli ollut niin kiltisti, että kyllä se ansaitsi kiitoksen!