Lunta tulvillaan, on raikas talvisää.. ainakin melkein.
*Lits läts lits...* kuului askelteni alla kävellessäni ensimmäistä kertaa kohti Hiirengin ratsastuskoulua. Äiti oli jättänyt minut tienhaaraan. Tie oli loskainen ja välillä vettä roiskui oikein kunnolla astuessani kukkasaappaallani lätäkköön. Jupisin välillä itsekseni ärtyneenä tästä inhottavasta säästä ja jouluaatto senkun lähestyi. Mieleni piristyi kuitenkin roimasti kun pääsin vihdoinkin tallipihalle. Katseli hetken ympärilleni, vetäisin henkeä ja lähdin sitten tallustelemaan sisälle. Varovasti avasin tallin leveän oven ja kurkistin sisälle. Edessäni oli käytävä, jonka molemminpuolin oli karsinoita. Innoissani suljin oven perässäni ja rupesin etsimään nimikylttejä, niitä ei kuitenkaan ollut. Ihmettelin hetkisen, mutta lähdin eteenpäin ja eteeni tuli pian rappuset. Katsahdin oikealle ja ilokseni löysin lisää karsinoita - nimikylttien kera.
- Velho.. Venla.. Ex.. Bruno.. hmm.. Mutisin itsekseni katsellen kylttejä vuoronperää. Hevoset olivat nähtävästi pihalla, joten en saanut kovinkaan hyvää kuvaa nimikylttejä katselemalla.
- Haa Gjeske! Huudahdin kun löysin hoitsuni karsinan. Hetkisen seisoskelin siinä karsinan edessä ja mietiskelin minne menisin, kunnes joku tuli alas rappusia.
- Ai moi! Blondihiuksinen tyttö huomasi minun seisoskelevan käytävällä ja tuli luokseni.
- Moikka! Vastasin hymyssäsuin.
- Mä oon Jenny. Mikäs sun nimi nyt olikaan? Hoitajia kun on tullut muutama lisää, niin menee hetki kunnes muistaa kaikkien nimet. Jenny kysäisi ystävällisesti.
- Joo ymmärrän, mä oon Janita, siis Saloranta, mut mua kutsutaan joka paikassa Jiankaks. Vastasin oikopäätä. Jenny nyökkäsi ja viittasi sitten minua tulemaan perässään.
Menimme rappusia ylös ja huomasin yläkerrassa olevan monta huonetta.
- Varustehuone, toimisto, rehuhuone ja täällä on oleskelutila. Jenny viittoi sormellaan huoneiden ovia ja jatkoi sitten viihtyisään huoneeseen. Huoneessa istuskeli hevoslehtiä lukemassa kolme tyttöä, jotka kaikki nostivat katseensa lehdistään kun tulimme huoneeseen.
- Moi vaan, mä oon uus hoitaja Janita, mut kutsukaa vaan Jiankaksi. Ilmoitin heti innoissani muille ja astelin keskemmäs huonetta pistäen merkille samalla, että siellä oli pikkuruinen keittiö ja hoitajille kaapit.
- Moro, mä oon Risu ja täs on Ella ja Tanttu. Ruskeahiuksinen tyttö esitteli kaikki. Nyökkäilin hymyssäsuin.
- Jooh, elikkäs nyt siis tiedät missä on mitäkin ja hoidit Gjeskeä eikö niin? Jenny muisteli.
- Joo hoidin, se on nyt ulkona? Varmistin.
- Kyllä ulkona ovat kaikki ja Gjeske on muiden kanssa samassa tarhassa. Voit toki mennä katselemaan paikkoja ja keneltä vaan täältä voit kysyä apua. Älä sitten ihmettele jos huomaat jonkun kipittävän mutakasan pihalla, sillä se on vain koiramme Sue, joka on varmaankin etsinyt pihamaan mutaisimman kohdan leikkipaikakseen. Jenny naurahti ja katsoi sitten kysyvästi oliko minulla enää mitän kysyttävää.
- Haha, selvä se. Taidan vilkaista vähän hevosia ja silleen. Mietiskelin ja Jenny nyökkäsi.
- Nuokin tuossa osaavat sitten auttaa esimerkiksi kaappien kanssa, mutta mä meen nytten hommiin. Jenny ilmoitti ja katsahti sitten kolmeen tyttöön ennen kun lähti.
- Ketä te muuten hoidatte? Kysäisin pirteästi toisilta ja laskin reppuni tuolille.
- Mä hoidan Ellan kanssa Ruusaa, eli sitä ruunikonpäistärikköä piensuokkia. Oranssihiuksinen Tanttu ilmoitti ja Ella nyökkäsi sohvalla vahvistukseksi.
- Ja mä hoidan vuonohevosta nimeltään Thore. Risu kertoi.
- Ookkei, mä alan hoitamaan Gjeskeä. Pohjoisruotsalaiset on lempparirotujani. Ilmoitin naurahtaen ja siirryin sitten kaappien luo. Kolmessa oli nimilaput.
- Joo elikkä sä voit tehdä oman nimilapun kaapin oveen ja tääl onkin sun avain jo valmiina oottamassa. Tanttu opasti minua ja kiitin häntä. Otin avaimen ja avasin kaapin oven. Pistin kaappiin kameran ja eväitä sisältävän reppuni ja lukitsin sitten oven. Eipä kukaan varmaan edes kurkistelisi kaappiini, mutta kuitenkin.
- Mitäs jos avain sattuu häviämään...? Kysäisin ja virnistin, nimittäin joskus minulla oli tapana vähän hävitellä joitakin asioita.
- Kyllä se aina yleensä löytyy ja kaikkiin taitaa olla vara-avaimet. Risu mietti ja nyökkäilin taas reippaasti.
Kävelin tallin käytävällä kamerani kanssa, jonka olin vielä ottanut kaapistani. Pian olin ulkona ja tirkistelin ympärilleni. Löysin tarhat vähän aikaa kuljettuani ja hihkaisin hiljaa kun sain näkökenttääni hevosia. Muistin heti tyttöjen hoitsut ja ne erottuivatkin selvästi muista. Niin kyllä erottui Gjeskekin ja vetäisin henkeä kun muita hieman tukevampi tamma kääntyi katsomaan minua heinää suussaan.
- No moikka uusi hoitsuni! Sanoin ja avasin kamerani. Ehdin näpätä pari kuvaa ennen kun Gjeske kääntyi taas heinäpaalin suuntaan. Otin kaikista hevosista hienoja kuvia ainoastaan sää ei vaan ollut kauhean hyvä kuvaamiseen. Joitakin mutapaikkoja pilkisti loskaisen lumen alta ja toisaalla taas olikin vielä vähän enemmän lunta.
Päätin tälläkertaa, etten tekisi mitään erikoista ja vielä hetken hevosia katseltuani menin takaisin talliin ja yläkertaan oleskeluhuoneeseen. Ella vielä puuhaili siellä jotakin, mutta muut olivat jossakin. Otin evääni esiin ja juttelin samalla Ellan kanssa niistä näistä. Söin pari leipää ja join mehua, jonka jälkeen otin reppuni mukaan ja lähdin alas talliin. Suunnistin pihalle ja huomasinkin heti puskassa hääräilevän koiran. Ei se ollutkaan niin mutainen kun Jenny oli kuvannut, mutta ei se kyllä ihan puhtaanakaan ollut itseään pitänyt. Minut huomattuaan koira ampaisi kohti minua jokin suussaan. Huomasin, että se oli pallo. Sue jätti kuluneen pallon jalkoihini ja jäi toiveikkaana katselemaan minua.
- Voi kun olet söppänä! Heitetään sitten tämä pallo kun noin haluat. Juttelin koiralle ja otin pallon ja viskasin sen kauemmas. Sue pomppi innoissaan perään ja oli pian tuomassa palloa takaisin.
Soitin äidilleni, että hän voisi tulla hakemaan, kun tämä eka kerta oli tällainen tutustuminen talliin. Siinä odotellessani heitin palloa Suelle uudestaan ja uudestaan.. Koira ei yhtään tylsistynyt ainaiseen pallonhakuun ja nauroin välillä sen puuhille. Pian kuitenkin tuttu pieni turkoosi auto ajoi pihaan ja äiti hymyili minulle ratin takaa.
- Moikka sitten Sue, nähdään taas pian! Rapsutin koiraa korvan takaa ja nousin autoon. Sue jäi hieman pettyneen näköisenä katselemaan menoani pallon vieressä istuen.
Kysymys:
Voinko siis esim. ensi tarinassa ottaa Gjesken tarhasta niikun kiinni ja taluttaa sen vaikka hoitopuomille harjattavaksi ja sitten laittaa takaisin laitumelle? :)---------------------------------
J: Varsin vaikuttava ja virheetön ensimmäinen hoitotarina, kiva kun nappasit koko tallipoppoon mukaan. Vaikeaa alkaa kritiikkiä antamaan näinkin hyvästä tarinasta. Ja tosiaan hoitsun saa napata tarhasta kiinni ja kuskata talliin tai hoitopuomille hoitohetkeä varten, joten anna palaa vain! (: Liikutus on vain vielä tässä vaiheessa kiellettyä.