Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

sph-t. Ruisrääkkä

3 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1sph-t. Ruisrääkkä Empty sph-t. Ruisrääkkä Su Loka 09, 2011 5:24 pm

Jenny

Jenny
Ylläpito
Ylläpito

sph-t. Ruisrääkkä Ruusapaa
Ruisrääkkä
ruunikonpäistärikkö suomenpienhevostamma, 132 cm
hoitajina Tanttu ja Ella

» Tarkemmat tiedot
Hoito-ohjeet
• Tunnusväri liila
• Jännesuojat etusiin, hivutussuojat takasiin
• Ratsastukseen juokseva martingaali
• Loimitus sään mukaan
- 10 C: kevyt toppaloimi kaulakappaleella
- 20 C: toppaloimi kaulakappaleella

Ruokinta
Kauraa ½ - 0 - 1 litraa
Pellavarouhetta 0 - 0 - 1 desilitraa *
Kivennäisiä 0 - 0 - 1 desilitraa
Heinää 1 - 2 - (1) - 2 kiloa
+ leipää, omenaa ja porkkanaa voi lisätä joukkoon

* Turvotetaan vähintään 30 minuuttia kuumassa vedessä ennen muiden rehujen lisäämistä

Viimeinen muokkaaja, Jenny pvm Su Marras 13, 2011 4:37 pm, muokattu 2 kertaa

http://hiirenki.webs.com/

2sph-t. Ruisrääkkä Empty Vs: sph-t. Ruisrääkkä Ti Loka 25, 2011 2:50 pm

Tanttu

Tanttu
Aloitteleva hoitaja
Aloitteleva hoitaja

25. lokakuuta 2011 - Tutustumista

sph-t. Ruisrääkkä 2n16pzd

Ensimmäinen hoitokerta sujui ihan leppoisissa tunnelmissa, Ruusa antoi hyvin kiinni tarhasta vaikka selvästikin yritti syödä lapaseni :'D Matkalla talliin ja vielä harjatessakin se onnistui monen monta kertaa jotenkin ihmeellisesti tallata riimunnarun päälle ja muutenkin säpsyä turhia. Ja tottakaihan sitä piti myös liikehtiä turhaan harjauksen aikana ja yrittää napata kaikki harjat pois kädestäni. Hyvin kuitenkin sujui, ainakin Ruusa tuntui olevan oma itsensä hassuttelun sun muun perusteella. (kuvasta kyllä tuli aika kesäinen, mutta kaipa tuo ei mitään haittane :D ja riimusta tuli sininen kun ensin hajamielisenä tein siitä oranssin, krhm..)

---------------------------------
J: Oikein suloinen kuva ja päistärikkövärityskin on onnistunut hienosti. Ehkä juu turhan vihreää ja kesäistä, tai sitten jossain tarhassa puut jotenkin vammaavat 8D Tervetuloa Hiirengin tallijengiin! (:

Viimeinen muokkaaja, Tanttu pvm La Marras 12, 2011 2:24 pm, muokattu 1 kertaa

3sph-t. Ruisrääkkä Empty Tutustumisia La Marras 12, 2011 12:24 am

Ella-

Ella-
Aloitteleva hoitaja
Aloitteleva hoitaja

sph-t. Ruisrääkkä Hevonenetimminen
Tulin hiirenkiin koulun jälkeen ensin bussin kyydissä pysäkille asti ja sieltä kävellen hiirenkiin. Eipä siinä paljoa kävelemään joutunut. Siitä oli todella kauan kun olin viimeksi hiirengissä käynyt, mutta kaikki näytti silti niin tutulta. Suekin oli vastassa, olihan sitäkin ihana nähdä!

Mette oli lähdössä autolla kauppaan ja käski etsiä Jennyn esittelemään Ruusan. Jenny löytyi ratsamasta jossa oli ratsastamassa Exällä. Samanlaista häslinkiä se oli kuin silloin kauan sitten. Jäin katsomaan Jennyn ratsastusta.

Kun Jenny oli saanut Exän ratsastettua hän tuli esittelemään Ruusaa. Ruusa vaikutti todella mukavalta ponilta heti ensisilmäyksellä. Rapsuttelin sitä kauan.
Harjailin Ruusaa ja se seisoi tosi kiltisti paikallansa lukuunottamatta sitä että se kaatoi turvallaan harjapakin kun nostin sen kaviota.

Vein Ruusan laitumelle. Pihalle päästyämme se päätti vähän syödä ruohoa. Toisin sanoen kiskaisi päänsä nurmikkoon niin että melkein kaaduin. Seurasin kauan uuden hoidokkini lauduntamista, mutta ennen kotiin lähtöäni ehdin kuitenkin lakaista tallin lattian.

En malttaisi odottaa seuraavaa kertaa kun pääsen hoitamaan Ruusaa. Odottaisin myös innolla, että saisin tutustua paremmin Ruusan toiseenkin hoitaajaan, sekä muihin tallilaisiin!

J: Söpö kuva ja mukavan symppis tarinakin. Muutama kirjoitusvirhe löytyi, mutta tekstistä sai kuitenkin hyvin selvää. Saan varmaan jokaiselle tämän erikseen sanoa, mutta omapahan on vikani, kun olen päättänyt, että Exin nimi taivutetaan nimenomaan Exinä eikä Exänä. Mutta tervetuloa (takaisin) Hiirengin tallijengiin! (:

4sph-t. Ruisrääkkä Empty Vs: sph-t. Ruisrääkkä La Marras 12, 2011 9:35 pm

Ella-

Ella-
Aloitteleva hoitaja
Aloitteleva hoitaja

sph-t. Ruisrääkkä Hevonen

Tulin hiirenkiin iltapäivällä kun viimeinkin sain äidin kuskiksi pitkän valituksen jälkeen. Äiti ei pitänyt liioin hevosista eikä ymmärtänyt minunkaan kiintymystäni niihin. Pihalla oli kylmä ja tuulinen sää joten en vanhalla pyöränromullanikaan olisi tallille mieluusti tullut.

Ruusa laidunsi pihalla onnellisena ja siellä se saisi ollakkin vielä hetken aikaa. Suuntasin askeleeni kohti tallia. Siellä oli sentään vähän lämpimämpi kuin pihalla. Astelin rappuset ylös vintille ja vein laukkuni oleskelutilasta löytyvään kaappiini. Sohvalla istui joku tyttö lueskellen hevoslehteä.
"Moikka" tervehdin tyttöä iloisesti. Hän nosti katseensa lehdestään.
"Moi", hänkin sanoi hymyillen ja laittoi lehden syrjään. Istuin myös sohvalle.
"Oon Tanttu", tyttö esitteli itsensä. Hymähdin hieman tytön erikoiselle nimelle.
"Essi on siis mun oikea nimi", hän korjasi nähdessään ihmettelevän ilmeeni.
"Aa... mä oon Ella. Oon Ruusan hoitaja"
"Aijjaa nii mäki oon.. siis Ruusan hoitaja" tyttö kertoi.
Tein itselleni ja Tantulle lämmintä kaakaota ennen kuin lähtisimme yhdessä hakemaan Ruusaa sisälle. Kaakaon juomisessa kestikin aika kauan, sillä se oli todella kuumaa ja onnistuin polttamaan kielenikin. Juttelimme samalla Ruusasta ja hiirengin muista hevosista.

Menimme yhdessä hakemaan Ruusaa sisälle. Se ei näköjään olisi halunut tulla, sillä nähdessään meidät se lähti pukkilaukkaa laitumen toiseen päähän. Kyllähän se lopulta antoi ottaa itsensä tosi helposti kiinni! Talutimme Ruusan talliin. Minä lähdin hakemaan Ruusan harjoja. Tanttu kiinnitti Ruusan käytävään
"Hitsi ku tuolla on noi pimeää jo", Tanttu huokaisi
"Niimpä! sataisi edes lunta niin olisi vähän valoisampaa", mutisin. Puhuessamme säästä ja muusta "tosi tärkeästä" Ruusa liikahti ja astui varpaitteni päälle.Onneksi jalassani oli isokokoiset kengät niin kavio osui vain varpaitteni kärkeen. Sattui se silti. Kun olimme saaneet Ruusan harjattua Tantun täytyi lähteä.

Minä lähdin oleskelutiloihin, jossa otin jalastani kengät ja sukan pois. Ison varpaan kynsi oli lohjennut ja koko varvas oli ihan sininen. Paikalle sattumalta osunut Jenny haki kodistaan pienen side harson, jonka sidoin niin hyvin varpaaseeni kun ensiaputaidoiltani osasin.. Jäin tallille vielä auttamaan Jennyä hevosten iltaruokinnoissa, jonka jälkeen soitin äitini hakemaan kotiin.

Semmoista se oli aina hevosten kanssa. Välillä sattuu kolhuja mutta ovathan ne silti niin ihania ♥

J: Tekstistäsi saa oikein hyvin selvää, vaikka jotkin asiat voisi kertoa ehkä hieman selvemmälläkin tavalla. Esimerkiksi hevoset kiinnitetään käytävälle, ei käytävään. Kirjoitusvirheitä ei montaa löytynyt ja tarinan juoni etenee sutjakkaasti, mutta ei kuitenkaan liian nopeasti. Kuva oli tälläkin kertaa suloinen ja vielä Ruusan näköinenkin. Toivottavasti varpaasi paranee pian eikä Ruusa onnistu seuraavalla hoitokerralla telomaan sinua :D

5sph-t. Ruisrääkkä Empty Vs: sph-t. Ruisrääkkä Ma Marras 14, 2011 2:14 pm

Tanttu

Tanttu
Aloitteleva hoitaja
Aloitteleva hoitaja

Alkeistunnin kommelluksia
14. marraskuuta 2011

sph-t. Ruisrääkkä 15i0ppz

Harjailimme ja varustimme Ruusan Ellan kanssa yhdessä tämän päivän alkeistunnille, jolla Ruusalla menisi tänään Noora niminen pikku tyttö. Hän tarvitsisi myöskin taluttajaa tunnilla, joten minä olin lupautunut hölkkäämään Ruusan vierellä riimunnaru mukanani. Ehdimme juuri harjata Ruusan kun Noora ilmestyi karsinalle hieman liian iso kypärä päässään, Ella lähti auttamaan tyttöä etsimään sopivan kokoisen liian ison kypärän tilalle kun minä varustin Ruusan tunnille. Ruunipäistärikön suomenpienhevostamman violetti harja-ämpäri lojui karsinan seinän vieressä nurinkurin, höppänä ja utelias Ruisrääkkä kun oli sen onnistunut kaatamaan.

Alkeistunti sujui hyvin ja Noora tuli vauhdikkaan pienhevosen kanssa hyvin toimeen, vaikka minä vain hölkkäsin Ruusan vierellä suurimman osan tunnista. Nooraa kyllä ihmetytti, miksi Ellakin ei tullut häntä taluttamaan kun me sitä harjasimmekin yhdessä. Suloinen ja mukava tyttö hän kyllä oli, vaikka Jenny joutuikin vähän väliä muistuttamana tyttöä että hevosen selässä piti ratsastaa, eikä matkustaa ja halia sitä vaikka kuinka ihana ja suloinen poni olisikin. Tunnin jälkeen minä ja Ella autoimme Nooraa ottamana Ruusalta varusteet pois, sekä opetimme häntä harjaamaan hevosta oikein.

J: Kuva todellakin kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, ei hassumpaa. Kompakti tarina myös selvensi mukavasti kuvan tapahtumia. Kuvassa tosin Ruusa joko näyttää todella suurelta pienhevoseksi tai te Ellan (oletan siis että kuvan ihmiset ovat sinä ja Ella :D) kanssa näytätte tavattoman pieniltä. Mette pitää myös alkeistunnit, itse keskityn sitten lähinnä muihin talliaskareisiin ja hevosten liikutuksiin.

6sph-t. Ruisrääkkä Empty Vs: sph-t. Ruisrääkkä To Marras 17, 2011 8:30 pm

Ella-

Ella-
Aloitteleva hoitaja
Aloitteleva hoitaja

sph-t. Ruisrääkkä Heponenjapikkutytt

Kylmyyttä, orjuutta ja alkeistunteja
Viimepäivinä oli ollut todella kylmä, eikä tämä päiväkään ollut poikkeus. Kävelin kylmissäni bussipysäkiltä tallille yrittäen samalla lämmittää käsiäni takin taskuissa, koska olin onnistunut jättänyt lapaset kotiin. Jalkani olivat vieläkin kipeät tiistain ratsastustunnista.

Tallin pihassa vastaani juoksi Sue heiluttaen nopeasti häntäänsä. Kumaruin silittämään sitä. Upotin jääkylmät käteni sen lämpimään turkkiin. Pian koira kuitenkin kyllästyi olemaan paikallaan ja haki lähimmän maassa olevan kepin minkä löysi ja toi sen minulle.
"Ai pitäiskö mun heittää tää keppi sulle", kysyin huvittuneena koiralta joka tuijotti minua odottavasti. Heitin kepin pitkälle ja Sue lähti juoksemaan sen perään. Minä puolestani suuntasin askeleeni kohti tallia.

Tallilla olikin jo väkeä. Menin vintille, jossa olikin jo Risu ja Jenny.
"Moi", sanoin heti ovelta.
"Kato Ella tuli. Pääsette pian hommiin", Jenny ilmoitti.
"Mihin hommiin", Risu ihmetteli.
"Ei mitään vakavaa, Jenny naurahti. "Alkeistunneille", hän jatkoi.
"Meinaakko sä, että me kuuluttais alkeistunneille, kysyin Jennyltä nauraen
"Tarkotin kyllä ihan avustamaan", hän sanoi.
"No kyl mä ainaki voin varmaa tulla", ilmoitin.
"Niin mäki", Risu sanoi.

Tuntiin oli vielä jonkin aikaa, mutta kyllähän Jenny meille tekemistä tietenkin keksi. Pääsimme lakaisemaan käytäviä ja puhdistamaan karsinoita. Jenny oli tainnut seota vallasta totaalisesti. No ei.. tallilla touhuaminen oli kivaa ja kyllä Jennykin töitä teki.

Hommat oli hoidettu ja pian tuntilaisia alkoi tullakkin. Ruusan ratsastaja oli pieni, laiha ja ujo tyttö, joka olikin jo tuttu näky entiseltä ala-asteeltani, jossa hänkin käy koulua.
"Moi. Meetkö sä Ruusalla", kysyin tytöltä
"Joo..", tyttö sanoi pieneen ääneen.
"Okei. Mennäänkö hakemaan Ruusa pihalta niin voit satuloida sen", kysyin tytöltä.
"En osaa vielä satuloida kunnolla", tyttö kertoi.
"Kyllä mä autan", sanoin tytölle hymyillen.

Lähdimme hakemaan Ruusaa laitumelta. Tyttö, jonka nimi oli Oona talutti itse Ruusaa ja itse kävelin vieressä. Kiinnitimme Ruusan käytävälle. Näytin missä Ruusan harjat on. Oona otti Ruusan harjat ja suitset ja minä otin satulan. Harjasimme yhdessä Ruusan. Oonasta näki kyllä, että hän oli ennenkin hevosta hoitanut. Kaviotkin Ruusa nosti tosi hienosti. Näytin Oonalle, miten hevonen satuloidaan. Oona halusi itse nostaa satulan Ruusan selkään ja se onnistuikin, koska Ruusa ei ollut korkea.
Oonan tunti meni hyvin. Alkutunnista talutin Oonaa, mutta Mette ehdotti, että Oona kokeilisi ratsastaa ilman taluttajaa. Kävelin Ruusan vierellä kuitenkin koko tunnin. Tunnin lopussa riisuimme Ruusalta varusteet pois ja harjasimme sen, jonka jälkeen Ruusa pääsi takaisin laitumelle onnellisena syömään ruohoa.

/tuli tommnen pikaloppu :D++ juu toi otsikko on aika ihana.. ;)

J: Jälleen kerran suloinen kuva ja tarinakin oli mukava. Tuossa yhdessä kohdassa olit jotenkin onnistunut keskenkaiken copypastettamaan tarinan alun keskelle tarinaa, mutta armollisena muokkailin sen puolestasi ;) Kirjoitusvirheitä en löytänyt, mutta ohjeistan vain sen verran, että tuntien jälkeen hevoset jäävät sisälle odottamaan iltaruokintaa. (:

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa