Kylmyyttä, orjuutta ja alkeistunteja
Viimepäivinä oli ollut todella kylmä, eikä tämä päiväkään ollut poikkeus. Kävelin kylmissäni bussipysäkiltä tallille yrittäen samalla lämmittää käsiäni takin taskuissa, koska olin onnistunut jättänyt lapaset kotiin. Jalkani olivat vieläkin kipeät tiistain ratsastustunnista.
Tallin pihassa vastaani juoksi Sue heiluttaen nopeasti häntäänsä. Kumaruin silittämään sitä. Upotin jääkylmät käteni sen lämpimään turkkiin. Pian koira kuitenkin kyllästyi olemaan paikallaan ja haki lähimmän maassa olevan kepin minkä löysi ja toi sen minulle.
"Ai pitäiskö mun heittää tää keppi sulle", kysyin huvittuneena koiralta joka tuijotti minua odottavasti. Heitin kepin pitkälle ja Sue lähti juoksemaan sen perään. Minä puolestani suuntasin askeleeni kohti tallia.
Tallilla olikin jo väkeä. Menin vintille, jossa olikin jo Risu ja Jenny.
"Moi", sanoin heti ovelta.
"Kato Ella tuli. Pääsette pian hommiin", Jenny ilmoitti.
"Mihin hommiin", Risu ihmetteli.
"Ei mitään vakavaa, Jenny naurahti. "Alkeistunneille", hän jatkoi.
"Meinaakko sä, että me kuuluttais alkeistunneille, kysyin Jennyltä nauraen
"Tarkotin kyllä ihan avustamaan", hän sanoi.
"No kyl mä ainaki voin varmaa tulla", ilmoitin.
"Niin mäki", Risu sanoi.
Tuntiin oli vielä jonkin aikaa, mutta kyllähän Jenny meille tekemistä tietenkin keksi. Pääsimme lakaisemaan käytäviä ja puhdistamaan karsinoita. Jenny oli tainnut seota vallasta totaalisesti. No ei.. tallilla touhuaminen oli kivaa ja kyllä Jennykin töitä teki.
Hommat oli hoidettu ja pian tuntilaisia alkoi tullakkin. Ruusan ratsastaja oli pieni, laiha ja ujo tyttö, joka olikin jo tuttu näky entiseltä ala-asteeltani, jossa hänkin käy koulua.
"Moi. Meetkö sä Ruusalla", kysyin tytöltä
"Joo..", tyttö sanoi pieneen ääneen.
"Okei. Mennäänkö hakemaan Ruusa pihalta niin voit satuloida sen", kysyin tytöltä.
"En osaa vielä satuloida kunnolla", tyttö kertoi.
"Kyllä mä autan", sanoin tytölle hymyillen.
Lähdimme hakemaan Ruusaa laitumelta. Tyttö, jonka nimi oli Oona talutti itse Ruusaa ja itse kävelin vieressä. Kiinnitimme Ruusan käytävälle. Näytin missä Ruusan harjat on. Oona otti Ruusan harjat ja suitset ja minä otin satulan. Harjasimme yhdessä Ruusan. Oonasta näki kyllä, että hän oli ennenkin hevosta hoitanut. Kaviotkin Ruusa nosti tosi hienosti. Näytin Oonalle, miten hevonen satuloidaan. Oona halusi itse nostaa satulan Ruusan selkään ja se onnistuikin, koska Ruusa ei ollut korkea.
Oonan tunti meni hyvin. Alkutunnista talutin Oonaa, mutta Mette ehdotti, että Oona kokeilisi ratsastaa ilman taluttajaa. Kävelin Ruusan vierellä kuitenkin koko tunnin. Tunnin lopussa riisuimme Ruusalta varusteet pois ja harjasimme sen, jonka jälkeen Ruusa pääsi takaisin laitumelle onnellisena syömään ruohoa.
/tuli tommnen pikaloppu :D++ juu toi otsikko on aika ihana.. ;)
---------------------------------
J: Jälleen kerran suloinen kuva ja tarinakin oli mukava. Tuossa yhdessä kohdassa olit jotenkin onnistunut keskenkaiken copypastettamaan tarinan alun keskelle tarinaa, mutta armollisena muokkailin sen puolestasi ;) Kirjoitusvirheitä en löytänyt, mutta ohjeistan vain sen verran, että tuntien jälkeen hevoset jäävät sisälle odottamaan iltaruokintaa. (: